lepas jiwa terbang mengangkasa..cita kita tetap satu jua.. Every man dies, but not every man truly lives.Hiduplah bermati-matian untuk mati.


Monday, May 4, 2009

Takutnya pada Segenih

11.31 pagi : Nak naik tram ke teksi ni?tram2, awal lagi ni, lgpun rugi la baya mahal2 isytirok tram (student's tram membership)

11.35 pagi : di tangga stesen tram Gam'ah- kelihatan tram biru itu meninggalkan ku tanpa pesan.aiseh, kena naik teksi ka..[sambil menjeling jam] dan mencari2 tram seterusnya.ooh, tram ada, 2 stesen lagi sampai la..ok2, naik tram ni.

11.40 pagi : sampai stesen Syatbi (next station of mine), nampak WaniJohal melangkah masuk ke dalam tram dengan bangganya.Aik mana dayah and the gang ni, awal sungguh dia hari ni.

11.40 lebih2 : aku menuju ke tempat WaniJohal berdiri, menyapa dengan mesra sambil bertanya.Japgi Wani nk turun kat mana ni?pagar dekat kuliah tutup ni.tanya aku dengan..cemas ke..entahla.tapi apa yang pasti muka duaduanya serius tak tahan, tak boleh senyum dah mungkin.Wani kata dekat kuliah tu la, pintu VIP..oho..dekat2

nampaknya aku dengan wani saja dalam tram kali ni.memang sah kami lambat kali ni. Wani kembali mengulang persoalan dibenakku.Kita dua je ke dlm tram ni?Lalu kembali dengan muka-tak-senyum masing2.
lawakan tram.laju lak tu

beberapa kali aku menjeling jam dalam tram tu.bukan nak tau pukul berapa sangat pun, tapi risau kalau2 jarum panjang tu tipu.naya kalau jarum panjang tu sampai nombor 12 secara tiba-tiba.

11.50 pg : Akhirnya tram sampai di Jami' Ibrahim, dua-orang-muka-tak-senyum tadi pun melangkah luas-luas masuk Convention Center yang mana disitulah lecture hari ni dijalankan.Hala..lecture je pun, apa nk takut sgt?

Begini kisahnya.Ketua Gp 5 (gp aku la tu) telah menyatakan kesanggupannya mendenda sapa saja ahli yang datang lambat ke lecture mahupun practical class dengan rasional mengganggu ketenteraman pelajar yang lain serta perbuatan seumpama itu (masuk lambat ke dalam kelas) adalah tidak beretika dan tidak berdisiplin bagi seorang pelajar yang bakal menjadi seorang doktor.Bagus juga.Lagipun tak nampak kesungguhan menuntut ilmu kalau datang lambat-lambat.

Dendanya segenih kalau sekali lambat. tangguh2 akan berbunga denda tu. Last skali masuk tabung klas dan akhir tahun boleh makan ramai2.Best?

11.47 pg : sampai ke lecture hall dengan tenang sekali.Tak sia sia aku membelek jam lebih 10 kali tadi.Akhirnya.Aku tersyum, WaniJohal aku tak pasti, yang dah duduk di barisan pertama kedua lecture hall, menyusun gigi menunggu.Bagus juga macam ni, sedekah tiap-tiap hari.

Kerana takutnya segenih, awallah semua orang hari ni.

____________________________

Disiplin Dunia, Disiplin Agama

Biar dimana pun kita, yang paling penting kita berdisiplin. Dan sungguhnya Islam juga meletakkan konsep 'iqab dalam mahkamahnya. Yang berzina direjam atau sebat (mengikut status), yang mencuri dipotong tangan, kalau mencuri lagi, potong lagi, murtad dibunuh jika nasihat kembali kepada Allah tidak diterima, dan macam macam lagi.

Menyeksakan?

Bagi yang pekak dan tuli, memang menyeksakan, tapi bagi yang dengar dan patuh dengan Islam, "bagus,bagus" kata mereka, kerana mana mungkin muslim sejati berzina, mencuri bukan?

Kerana ia lebih kepada mendidik dan mengajar berbanding menghukum. Kalau dari awal semua muslim tahu akibat hujung perbuatannya adalah padah hudud, maka mahu diperjuangkan lagikah maksiat itu? Lain la kalau setakat kena bayar 2000, 3000 sekali maksiat, ada duit, boleh la maksiat lagi.haih, na3uzubillah..

Begin with the end in mind-kata stephen covey. Kalau dia yang bukan muslim ni boleh bersikap dengan sikap ini, kenapa bukan muslim, sedangkan muslim semuanya percaya pada hari kiamat dan isinya, dimana di sana akan dihisab, diberi buku amalan dan diganjarkan sesuai dengan amalan masing-masing. Kita percaya bukan?

Ditambah pula bagi yang bermaksiat lebih, seksaan pedih bermula didunia lagi, bukan di akhirat saja (kecuali taubat nasuha sebelum mati)

Tak cukup untuk mengingatkan?Cepatla Malaysia, buat hukum hudud, Unity Gomen ke..biar semua bukak mata lepas ni

*nota kaki-

memang hari ni klas pkul 12, maksudnya Wani dan aku tak ponteng apa-apa kelas sebelum itu.

Nampaknya tiada yang masuk jaring harini. Tapi yang penting fokus kita bukan pada denda, tetapi fokusnya ialah pada----zero disturbance during lectures by entering the class late. The better-late-than-never quotes can't be applied here, because it's more likely selling the fish to yourself.Not others.Tq!

posted by Izyani Rosley @ 10:18 PM,


12 Comments:

At May 5, 2009 at 3:54 AM, Blogger ainfarhan said...

err..klu section 4 buat rules nih, mmg kaya raya lah kelas.hehe.

weyh yani, meh suh aku dtg awal.adoi.problem btol lah.  

At May 5, 2009 at 6:02 AM, Blogger CONNIE said...

yani tabung kite pun bnyak jugak kn..
paan pun termasuk td, mse kire2 kn?, ha ape lg paan,jgn lupe byr segenih eh kt frz.hik3
:P  

At May 5, 2009 at 12:27 PM, Anonymous section laen said...

o0o0o.....ini kisahnyer....kisah segenih... puas pusing, baru jumpe,go0d effort to be practiced though!!  

At May 5, 2009 at 6:42 PM, Blogger Izyani Rosley said...

to Paan
section 4?hurm..kne naik lg kot, 2 genih, mungkin lebih berkesan..korang section 4 kan kaye2 sume..

ala paan, ko kne niat dari malam ko nk pg skola awal..baru la awal..mcm aku smlm, awal la tp harini aku lupe niat, lambat sket la tp still la tak kne byr.seb baik


to kak fariez@connie

haa... kalau ikut yg sy kire haritu campur sume2 grup ade la dlm belas2 jugak, laki pempuan sume sy kire.bnyk gak tu, bleh buat bisnes.tu pun kalo dorg nk join kte la kan kak fariez kan (perasannye dorng nk join program kte ni)

to section laen:

biase la kami kan proactive, anak emas dr wafa lak tu, oleh itu kami kena sentiasa proaktif, tapi tak pe, cik section laen boleh je nk join ktorg, nanti bg nama kat Nana, bleh masuk dlm pantauan skali, kan?  

At May 7, 2009 at 11:14 PM, Blogger Abu Ammar said...

andai kata section kami mampu buat begini..  

At May 8, 2009 at 4:40 AM, Blogger Izyani Rosley said...

apa lg, sila la...moga berjaya..nk denda sapa lambat bg tazkirah lg best..ada manfaat lebih  

At May 9, 2009 at 5:42 AM, Anonymous Anonymous said...

fuyyo..

ad denda kalo dtg lmbat..

mantap btol section akak..



-TEPT-  

At May 9, 2009 at 5:46 PM, Blogger Izyani Rosley said...

well2, akak kan part of eminent jugak, so memang la bagus sejak azali lg  

At May 21, 2009 at 6:33 PM, Blogger 테하 ♕ said...

hoh,
leh wat jamuan klas slalu ah..
ngahahaha

btw
k.yani kte dah tuko url  

At May 22, 2009 at 3:40 PM, Blogger Izyani Rosley said...

haha tak larat dh nk makan.slalu sgt makan  

At May 24, 2009 at 5:05 AM, Blogger Hayati Halim said...

yg tgk jam smpai 10kali tu..betulla tu yanie..haha.sungguh berkesan eh rules section 5 tersayang ni.hee  

At May 24, 2009 at 9:44 PM, Blogger Izyani Rosley said...

utk org lain berkesan la kot sbb ade je org yg tak reti2 jugak..masuk ni 3 kali dah kot lambat.huahua..nk wat cane nana, ade aral yg melintang di hadapan tram arr..
huhu