lepas jiwa terbang mengangkasa..cita kita tetap satu jua.. Every man dies, but not every man truly lives.Hiduplah bermati-matian untuk mati.


Friday, March 11, 2011

Hidup Baru




Dashboard blogger ini sudah lama tidak dijenguk.Ibarat roti aish yang kekerasan ditinggalkan, begitu juga blog ini. Kesian sungguh. Kerana apa? Saya pun tak tahu kenapa.

Kalut dengan urusan dunia?Entah juga.
Urusan Akhirat?moga moga.
Moga setiap yang kita lakukan dikira kebajikan, barulah penat berbaloi kan.

Hidup baru, cerita berkenaan hal berkaitan diri saya, menghadapi orang sekeliling yang menghadapi hari mereka yang baru. Hidup baru lah juga kan.

#1 : Kawan baik saya-beliau pun sudah ada hidup baru.hidup puan-puan, bukan cik-cik seperti saya lagi.Dah lama cerita ni, sejak September 2010 lagi, cuma kenapa lambat?biasalah, saya sibuk sikit haha.

#2 : Saya pun ada hidup baru. haha.

#3 : Adik SC saya yang saya tak pernah sempat buat SC lagi pun berjumpa dengan hidup baru. Nurul Iman Abdul Alim, telah selamat berpindah ke alam barzakh. (AlFatihah) moga Arwah dalam golongan orang yang soleh insyaALLAH.

(kisah panjang sikit)

Beliau merupakan junior saya di sini, 2 tahun lebih muda. Nak kata kenal sangat, tidak juga, cuma beliau selalu bertandang ke rumah saya, dengan kawan baiknya, Amirah. Pendiam, lemah lembut kalah saya lah. Beliau telah menghembuskan nafas terakhir dalam keadaan baik sekali (Moga husnul Khatimah milik semua). Hari Isnin, 10 Januari 2011, dalam puasa. penyebab kematian adalah keracunan gas Karbon monoksida.

Pagi itu, saya dalam round psychiatry. Dengan doktor Hesyam-doktor yang mengawasi gerak kerja assignment kami-yang sedang mengajar saya dan sahabat lain dalam satu kelompok kecil. Tiba tiba saya mendapat panggilan daripada Amirah, selaku ahli rumah Iman. "Kak, Iman pengsan dalam bilik air!" saya mengesyaki Iman telah keracunan gas karbon monoksida berdasarkan apa yang diceritakan Amirah, lagipun rata-rata rumah mesir menggunakan pemanas yang meletakkan pembakarnya di dalam bilik air yang sama. Tnapa lengah saya terus menyuruh Amirah membawa Iman ke hospital dengan apa cara sekali pun. Saya meletakkan telefon dalam genggaman bimbang ada panggilan lagi.

Telinga sambil mendengar penerangan Dr Hesyam namun hati sudah tidak tenteram. Mata melihat muka doktor namun tertumpah ke tempat lain. Nasibla.

Seperti dijangka, panggilan kedua. Kali ini saya tidak sangka sekali. "Kak yani, Iman dah takda" Allah!

mujurlah Dr Hesyam juga menghabiskan lecturenya pada masa itu, terus saya berlari mendapatkan teman untuk ponteng kelas dan menuju ke hospital yang Iman berada. (Dengan labcoat-labcoat skali la kan)

Dalam keadaan kalut itu, saya berkira-kira mahu menghubungi mentor baru Iman untuk memberitahu akan hal ini, namun sampai kesudah tidak jumpa siapa. Tak mengapalah, lagipun SC ini baru dibentuk, nanti-nanti tersubar juga kan.

Setelah selesai semua urusan Iman, barulah saya sempat menyemak senarai adik SC baru saya. Cuba teka?

Iman Adik SC saya.
*Maaf Iman, akk tak sempat buat SC pertama kita T.T*


#4 : Housni Mubarak ditendang rakyat-rakyat Mesir. Selamat berjumpa dengan hidup baru ya wahai bekas presiden, apa-apa pun, moga kau selamat dari peluru rakyat yang seperti rakan muda-muda, Anuar Sadat yang mati ditembak zaman dulu-dulu.

#5 : (Gambar) Nenek saya yang sekian lama sakit, juga telah kembali ke alam baru, Moga Tok bahagia di sana, kami doakan Tok juga tergolong dalam golongan yang soleh belaka ya Tok.

Tok disyaki terlibat dalam *mcm jenayah pulak* penyangkit Myelodysplastic Syndrome. Mungkin juga Tok boleh berubah ke Leukemia pada bila-bila masa saja. Kebetulan sewaktu elektif, saya memilih untuk ambil course Hematology, jadi sedikit sebanyak saya faham jugalah apa yang Tok rasa sakit tu.

Untuk terlantar selama 6-7 bulan tu, memang banyak yang semua orang dalam rumah ini belajar (Tok tinggal di rumah saya hingga hujung nyawanya). Saya juga T.T

Sempat juga meletakkan stethescope di dada Tok, Sempat juga palpate abdomen tok takut-takut ada leukemia sampai spelnomegaly, sempat juga tengok-tengok pupil tok waktu nyawanya sudah sangat-sangat dihujung. Sempat juga, akhirnya, apabila diminta abah untuk pastikan tok betul-betul sudah tiada.

Meleleh juga air mata bila mencari denyutan jantung tok, yang saya takkan jumpa sampai bila-bila.

Maafkan saya tok, kalau layanan kurang memberangsangkan.Moga tok tenang damai di sana. Moga kita berjumpa lagi, tok.

#5 : Ney, kucing nenek saya telah beranak, dengan 3 ekor anak, semoga kehidupan baru menjanjikan ruang hidup yang lebih selesa untukmu, Ney.

#6 : Lupa pulak. Kakak saya dah kahwin, yeay. (Kenapa yeay cuba teka.haha)

#7 : Mesir, nafas baru dan peperiksaan yang tertangguh sebulan. Saya bakal kembali ke mesir memberi nafas baru kepada buku, untuk lebih fokus mengulangkaji sebelum tiba tarikh peperiksaan.

Moga Allah memberi kejayaan pada semua hendaknya.
Dengan Lafaz bismiLLAH juga, saya mahu berikan hidup baru kepada blog saya ini, amin.
(kawan-kawan tlg la doa skali )

posted by Izyani Rosley @ 12:41 AM,


6 Comments:

At March 12, 2011 at 9:43 AM, Anonymous syimah said...

tahniah la brjaya update blog.haha  

At March 14, 2011 at 3:19 PM, Blogger skematik~letronik said...

yani,robbana yusahhil!!kite pun da ada kat mesir loni,kalau sunyi3x dtglah ke mari..hehe..

-nida cun-  

At March 15, 2011 at 1:12 AM, Blogger Izyani Rosley said...

syimah :haha agakla :p

aznieda : mekasih, kalau sunyi awk pun bleh dtg umah kte.sampai smlm :)  

At March 15, 2011 at 3:09 AM, Blogger Zahida binti Bakri said...

kenapa yeay?
"selamat kak aku dah lepas, pasni aku plak yeay, haha:
tepat tak tekaan aku  

At March 20, 2011 at 6:11 PM, Anonymous sasraz said...

setuju ngan kzida..haha  

At March 20, 2011 at 10:00 PM, Blogger Izyani Rosley said...

eh pandai la dua2 org ni.haha