lepas jiwa terbang mengangkasa..cita kita tetap satu jua.. Every man dies, but not every man truly lives.Hiduplah bermati-matian untuk mati.


Monday, May 17, 2010

Pendidik terbaik



Pendidik bagi saya ialah seseorang yang mampu membawa manusia lain kepada sinar cahaya. dari gelapnya bodoh, kepada terangnya pandai, dari gelapnya jahil, kepada cerahnya hidayah.

Pendidik bukan tertumpu di sekolah mengajarkan pendidikan Islam atau Syariah Islamiah semata mata tapi ia merangkumi kebanyakan matapelajaran, dari sastera hinggalah matapelajaran sains. Dari kuarter guru, hinggalah di dalam kelas, di kantin ataupun di pasar malam.

Dan juga, merangkumi pendidikan tidak langsung dari segi akhlak dan sosial, mengajar manusia dan murid lain menjadi manusia. Manusia beradab, manusia yang patuh pada Tuhan (Allah), manusia yang tahu berjasa, manusia yang tahu apa itu hidup ini ditentukan kepada. Tahu juga pengakhiran hidup ini bagaimana dan tahu juga syurga dan neraka.

Bukan semata mata mengejar perangkaan silibus untuk dihabiskan, bukan hanya rigid seperti buku peraturan sekolah. Tetapi dialah menjadi guru segala macam. guru berhikmah dalam keikhlasan.guru untuk umat Muhammad SAW.

Oleh itu, kalau saya merupakan murid yang faham apa itu hakikat kehidupan, apa itu tujuan hidup, apa itu ALLAH, saya impikan guru saya seperti itu juga. Tidak perlu lebih dari saya tapi guru saya paling kurang tahu sejarah hidup Rasulullah, agar terbit dari batang tubuh guru itu, jelmaan kesan hidup Rasulullah pada saya dan rakan murid yang lain.

oh sungguh tinggi cita cita.

Namun itulah harapan saya, agar pendidik itu dapat mendidik generasi selepas saya sebaik mungkin, mengenal dunia dan mengenal akhirat dengan adil.

ini contoh bakal pendidik terbaik, bersama adik pendidik terbaik :D

kakna: hoi..tak ucap slamat hari guru ka kat org
NURUL IZYANI: haha
NURUL IZYANI: oke slamat hri guru
NURUL IZYANI: dapat hadiah apa
NURUL IZYANI: buah pelam?
kakna: maceh2
kakna: hik2
kakna: dapat la ckit2...tapi bila dah jadi guru disiplin pompuan nih...hadiah makin dapat ckit...
kakna: huhu\
NURUL IZYANI: oo
NURUL IZYANI: haha
NURUL IZYANI: takpa la besa la tu
NURUL IZYANI: nanti jadi PK HEM lg hadiah sikit
NURUL IZYANI: kena adapt la dapat hadiah sikit2 ni
kakna: kuku potong...tudung pendek kena tegoq...tak semayang kena marah...seluaq ketat kena buka..haih
NURUL IZYANI: baguih la
NURUL IZYANI: dapat tiket amar ma3ruf free2
NURUL IZYANI: kalau nk buat on the spot mcm tak berani
NURUL IZYANI: dah ada platform baru berani buat kan
kakna is typing...
kakna: tu la..takpa2...merasa pahit untuk manisnya natijah
NURUL IZYANI: *amar ma3ruf nahi mungkar

untuk kakak saya, saya doakan anda menjadi pendidik terhebat sepanjang hidupmu. Moga ini bukan karier, tapi satu amalan bercambah cambah di akhirat kelak. Selamat hari guru dan selamat majujaya.

Ohya, semoga anda menjadi pendidik terbaik bagi anak-anak anda kelak. saya nantikan saat itu :) hiba pulak tiba tiba

posted by Izyani Rosley @ 9:16 PM,


2 Comments:

At May 18, 2010 at 5:44 AM, Blogger fadzlin sakina said...

WOW..sy tunggu kelahiran itu.hahahaha.auntie alin seswai kan..euwwwwww..harhar  

At May 18, 2010 at 7:17 AM, Blogger Izyani Rosley said...

ew.
mane de lahir lagi.baru nk bertunang bulan depan..

lambat lg lah.sempat nak exam n baca buku betul2 dulu sebelum nak jadi auntie