lepas jiwa terbang mengangkasa..cita kita tetap satu jua.. Every man dies, but not every man truly lives.Hiduplah bermati-matian untuk mati.


Sunday, July 11, 2010

Dalam masa 10 tahun. lagi. Part 2

Hari ini dapat satu lagi kad jemputan walimah. Kawan ketawa saya muda-muda dulu. Dah matured dah dia sekarang. Bukan macam saya. :p

Maka sejurus itu menguatkan lagi alasan untuk saya ke kelantan cuti nanti. Saya pun menelpon mak saya dengan alasan itu per se.

"Ma, kawan-kawan pakat menikah balik cuti ni. Tadi dapat kad kawin"
"Ha, sapa kawin?"
"Kawan-kawan la. Dengan orang Msia ada ngan orang mengaji sini pun ada"
"Tudia. Dikni jangan buat macam tu pulak"
"...." gulp. "dak aih, tak buat tak buat. kalau buat macam mana?" sambil gelak kuat kuat sorang sorang.
"haih jangan jangan" dengan nada risau teramat sangat. haha

Mungkin disebabkan sibuk dengan walimah kakak saya, tak mampu ibu saya mendengar satu lagi anaknya akan kahwin. haha. Jangan risau mama, yang sorang lagi ni bukan dalam masa terdekat. Bagi chance kat kakak kenduri dia. Tak mau share-share.

Atau mungkin risau saya tak mampu dengan tanggungjawab yang baru? Mungkin juga. Study pun tunggang terbalik. Saya sebahagian dari ibu, dia tahu saya lebih baik dari saya sendiri. (I'm a part of her, she knows me well and better than myself)

Ada kawan, nak kahwin, mudah sangat jalan dia. Ada kawan, nak kahwin tapi mak ayah tak bagi. Semua itu ujian. Ujian untuk bagi markah pada diri sendiri. Samada layak untuk memimpin sebuah kerajaan yang lebih besar dari kerajaan diri sendiri. Ambil masa untuk belajar, kerana kalau yakin dan doa yang berterusan, insyaAllah masanya akan tiba, terlambat atau tercepat (sooner or later).

Intro panjang pula.

Dr Nermean, doktor yang bertugas dalam course ObGyn saya dan sepuluh rakan yang lain. Beliau sangat baik dan akan buat jamuan lagi untuk kami.

Satu cerita yang diceritakan kepada kami:

Seorang wanita mengandung datang ke out-patient clinic sambil bawa perutnya yang besar menandakan dia sedang mengandung. Tapi sakitnya macam orang mahu beranak. Tapi yang pelik dia datang seorang diri, tanpa ditemani suami. (di Mesir, sangat kecil kes mengandung tiada suami kerana itu kes ini dianggap satu kes yang berat)

Setelah diperiksa, bayi dalam kandungan sudah mati seminggu dua yang lepas. Maka para doktor mengambil keputusan untuk membedahnya bagi mengeluarkan bayi yang telah meninggal dunia itu. Salah seorang doktor yang terlibat ialah Dr Nermean kami, dan pasukannya. Saya tak pasti beliau terlibat secara langsung atau tidak. Nanti time jamuan, saya tanya semula.

Apabila pelvisnya dibuka, satu rahim ditemui (bukan kata nama khas), rahim itu sangat buruk rupanya. Saya jangkakan buruk yang dimaksudkan ialah couvelaire uterus. Dimana kalau mahu digambarkan, permukaan luar rahim itu seperti lebam-lebam, kerana pendarahan yang berlaku di dalam kaviti rahim itu. Dan baunya sangat busuk-kerana fetus yang telah mati itu barangkali.

Doktor berusaha membuat curretage pada rahim itu bagi mengelakkan saki baki fetus atau placenta melekat pada dinding rahim. Jika berlaku demikian, dinding rahim akan menjadi tempat pertumbuhan bakteria dan radang akan berlaku. Ini akan menyebabkan pendarahan yang sangat sukar dihentikan setelah jahitan ditutup dan menambah kadar mortaliti pada ibu selepas pembedahan.

Namun apa yang berlaku tidak semudah yang dijangkakan. Walaupun selesai curettage dilakukan, namun dinding rahim masih lagi berdarah. Darahnya tidak henti-henti. Para doktor mengambil keputusan untuk membuang rahim itu bagi mengelakkan ibu tadi mengalami kehilangan darah yang lebih teruk. Tambahan pula keadaan rahim itu pula sangat teruk dan hampir reput kerana bayi itu telah lama meninggal di dalam rahimnya.


(Pada waktu ini saya mengajukan kepada doktor mengapa tidak kita ligatekan saja Uterine artery and Ovarian artery? Namun kata doktor uterus is highly vascularize during pregnancy. ligation of the main artery is seems to be not effective. so we have to do hysterectomy.mungkin masuk periksa nanti :D)

Maka kes ini ditutup dengan hasilnya hysterectomy.

Doktor nermean pun memberi tazkirah kepada kami setelah habis syarahnya.

Maka jauhilah zina. kerana zina itu, Allah telah memberikan satu balasan dunia padanya. Kita tak tahulah berapa kali Jane Doe itu berzina tetapi sekali sahaja dia mengandung, terus Allah tarik balik privilege untuk dia mengandung untuk kali kedua, dengan cara yang halal. Apa lagi yang ada pada dia?Apa makna wanita tanpa rahim? Baru unur awal dua puluhan tapi sudah tiada rahim.

Maka selepas itu kami pakat bertanya tentang procedure hysterectomy dan Hormonal Replacement Therapy untuk Jane Doe itu.

Jadi apa kaitan post saya kali ini dengan yang sebelum ini?

Jauhi zina. Zina itu perbuatan yang sangat busuk dan teruk. Jagalah keturunan dan nasab sebaik mungkin. Kerana generasi akan datang adalah datangnya daripada kita yang mejaga agama kita sebaik mungkin.

Wallahuta3ala A3lam.

posted by Izyani Rosley @ 1:18 AM,


5 Comments:

At July 11, 2010 at 3:40 AM, Anonymous syimah said...

1st skali...jgn marah sy komen mlm exam, nk wt cane..sy ni kaki blog...dush! (marah diri sdiri)

k.yani, cter dr tu..means pompuan tu kndung anak luar nikah ke? dh brp bln sebenanya baby tu?

ade 1 lg nk komen sbnanye...tp, blkg tabir la eh..haha=D  

At July 11, 2010 at 3:52 AM, Blogger Izyani Rosley said...

ha a anak luar nikah.sape datang takde org teman tu maksudnye mengandung tade bapak la. dicemuh semua org.

kalau tak slap akk, dr tu cite pmpuan tu cuba bunuh baby tu jugak. sbb tu yg teruk tu.

tak pasti la pulak bape bulan.to yg pasti dah besar la perut die.

rase nk marah tapi tahan je.  

At July 11, 2010 at 1:11 PM, Anonymous Anonymous said...

yani..
nanti boleh la jemput datang ke tanah merah.. bangga timbalan alex datang nti.. hik3.

jom study!
bittaufiq wannajah

kak tikah  

At July 11, 2010 at 10:25 PM, Anonymous kjojie said...

yg kjojie igt, the Jane Doe tried illegally to kill her baby... n she got septic abortion.. then the story continues the same way u wrote.

dan jauhilah zina~  

At July 12, 2010 at 3:15 AM, Blogger Izyani Rosley said...

@kak tikah :) kak tikah, insyaAllaha da rezeki saya sampai. ada org offer kereta nak suruh drive dah kat kelantan nanti.

@kak jojie ha a tu la lupa part tu. komen sy yg awal tu sy dah tambah. thanks kak jojie :)